پرتال خبری, رویداد ها

چرا مصرف سوخت در زمستان بیشتر می شود و تقریباً اقتصادی نیست ؟

اقتصادی بودن سوخت : همه چیز به دمای هوا ربط دارد.

همانطور که انسان برای گرم نگه داشتن خود در زمستان به کالری بیشتری نیاز دارد، موتورهای احتراق داخلی نیز برای گرم شدن به سوخت بیشتری نیاز دارند ، تنها زمانی موتور به این دمای مطلوب می رسد که سیستم تزریق سوخت بتواند به راحتی هوا و سوخت را به میزان بالا مخلوط نماید.

4/5

امتیازدهی

اقتصادی بودن سوخت : عوامل دیگر.

هوای سرد اغلب با یخبندان و برف همراه است. شروع هر سفر با شیشه های شفاف و بدون هر گونه پوشیدگی ( برف، یخ و.. ) یک الزام قانونی است، لذا قبل از هرگونه حرکت وسیله نقلیه چند دقیقه اول را در حالت بیکار می گذراند تا به یخ زدایی شیشه ها کمک کند. یک موتور سرد و بیکار نیاز به مخلوطی غنی از هوا و سوخت دارد درحالیکه خودرو هیچ مسافتی را طی نمی کند بعبارتی  با سرعت صفر کیلومتر به ازای مصرف هر لیتر سوخت حرکت می کند.

برای اینکه در زمستان خودمان را گرم نگه داریم دمای داخلی خودرو به وسیله تهویه خودرو، صندلی‌های گرم شونده و فرمان گرم شونده  بالا می بریم که تمامی اینها نیاز به برق دارند. این بدان معنی است که موتور باید انرژی بیشتری را به دینام هدایت کند تا به تولید برق مورد نیاز این لوازم کمک کند. عملکرد باتری در هوای سرد نیز کاهش می‌یابد که نگه‌داشتن شارژ باتری را برای دینام تقریباً دوبرابر سخت تر می‌کند.

باید توجه داشت حتی زمانی که موتور و فضای داخلی خودرو کاملاً به دمای مناسب برسد، دو عامل دیگر می‌توانند به کاهش مصرف سوخت در هوای سرد کمک کنند.

اولاً  فشار باد لاستیک ها با نرخ حدود 0.2 psi به ازای هر درجه کاهش دما، کم می شود، بنابراین دمای سرد می‌تواند مقاومت غلتشی لاستیک‌های شما را حتی اگر هوایی از لاستیک خارج نشده باشد، تا حدی افزایش دهد. این موضوع باعث افزایش سطح اصطکاک تایر با زمین می شود در نتیجه مصرف سوخت را افزایش دهد.

ثانیاً هوای سرد متراکم‌تر است زیرا مولکول‌های موجود در آن به هم نزدیک‌تر هستند و بدون انرژی حرکت می‌کنند. بنابراین هوای متراکم کشش آیرودینامیکی بیشتری را روی وسیله نقلیه ایجاد می‌کند، بنابراین موتور خودرو به تلاش بیشتری نیاز دارد تا در هوای سرد حرکت کند و این امر نیز سبب افزایش مصرف سوخت میگردد.

چگونه اقتصادی بودن سوخت مصرفی را بهینه کنیم.

در زمستان نمی توان با سرعت زیادی حرکت کرد، اما نکات زیر به شما کمک می کند تا مصرف سوخت را به حداقل برسانید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *